SMB, virtuální asistenti a myšlenka, že Alexa má ten největší marketingový potenciál.

Nezaměřujte se na specifická čísla, nejzajímavější věcí je sentiment.
 
Malé podniky a malí podnikatelé ještě příliš mnoho neinvestovali do hlasového vyhledávání nebo do optimalizace pro virtuální asistenty, ale jsou hodně zaměření na hlas jako na marketingový kanál. Alespoň tedy podle nového průzkumu od Uberall.
 
Většina si myslí, že „hlasový marketing“ je hodnotný. Průzkum asi tří set malých podnikatelů ve Spojených státech se ptal na otázku, jestli „interaktivní hlasový marketing“ byl pro ně hodnotný. Okolo dvaceti tří procent z nich sdělilo, že určitě pro ně hodnotný nebyl nebo si nebyli jisti. Zbytek (sedmdesát sedm procent) sdělilo, že byl pro ně hodnotným v různých stupních, půlka z nich sdělila, že to bylo „tak nějak“ nebo „hodně“ hodnotné.
 
Všechno je to jenom o pohledu na tuto technologii, protože spousta respondentů pravděpodobně neměla příliš dobrý přehled o tom, co vlastně „hlasový marketing“ je. Velká pravděpodobnost je taková, že pravděpodobně odpovídali s vědomím široké spotřebitelské adopce chytrých reproduktorů a také publicity, která obklopuje hlasové asistenty na chytrých telefonech.
 
Osmdesát šest milionů jednotek se prodalo v roce 2018. alespoň podle nejnovějších dat z Strategy Analytics, které sleduje dodávky zařízení, globálně dodávky chytrých reproduktorů a chytrých obrazovek vzrostly o devadesát pět procent až na skoro třicet devět milionů jednotek globálně ve čtvrtém kvartálu roku 2018. Společnost odhaduje, že dodávky v roce 2018 chytrých reproduktorů a obrazovek dosáhly celosvětově čísla osmdesát šest procent.
¨
Data ze čtvrtého kvartálu ukazují, že podíl trhu Amazonu je třiceti pěti procentní, avšak Google je hned za ním se svými třiceti procenty. Růst Google také zanechává někde v prachu Alexu. HomePod od Apple spatřil čtyřiceti pěti procentní růst, ale stále má jen pouhé čtyři procenta podílu trhu. I když na to tento graf nepamatuje, Amazon je stále dominantním poskytovatelem chytrých reproduktorů na trhu a to s opravdu velkým náskokem.
 
Tato dominance může být částečně vysvětlena tím, proč respondenti SMB průzkumu sdělili, že Alexa má ten největší „marketingový potenciál“. Skoro polovina (čtyřicet osm procent) zvolila Alexu v odpovědi na otázku: „Který hlasový asistent má podle vás ten největší potenciál pro marketing?“. Google asistent skončil na druhém místě s jeho dvaceti devíti procenty, Siri následovala se sedmnácti procenty. To je přímo odvislé také od hierarchie chytrých reproduktorů na trhu.
 
Rozpočet pro hlas. Když se v průzkumu ptali na „hlasové kanály“, většina respondentů SMB sdělila, že neinvestovali nebo že jejich rozpočty zůstaly stejné. Asi třicet pět procent z nich uvedlo, že jejich rozpočty se mírně zvýšili (dvacet šest procent) nebo že se podstatně zvýšily (devět procent).
 
Nemyslíme si, že tyto čísla přesně reflektují realitu. Přímo nyní, rozpočet pro hlasové kanály je jenom o tom správně optimalizovat obsah pro SEO a vybrané příspěvky. Takže pokud tito respondenti průzkumu přeložili otázku do tohoto kontextu, není vůbec jasné, co vlastně myslí.
 
Průzkum také prozkoumal to, kdo z nich by vytvořil obsah pro hlasové kanály. Největší skupina (čtyřicet čtyři procent) uvedla, že by převedli tuhle práci na agenturu (spousta nejrůznějších  typů byla uvedena), zatímco čtyřicet procent uvedlo, že by chtěli mít pod kontrolou svůj vlastní tým. Zbývající možnosti byly „nejsem si jist“ a „partneři vydavatele“.
 
Proč by vás to mělo zajímat. Specifická čísla v tomto průzkumu vůbec nic neznamenají. Na čem ale záleží, je úroveň zájmu mezi malými podnikateli, kteří se typicky trošku zadrhávají v marketingové sofistikovanosti a adopci technologie. Například trvalo spoustu let a spoustu partnerů, než se placené vyhledávání stalo široce adoptovaným mezi SMB. Tudíž je nutné poznamenat, že tu není tak vysoké povědomí o hlasových asistentech jako o potenciálním marketingovém kanálu, stejně tak jako o potencionální zadržované poptávce.